AKTOR: Η κατασκευαστική εξωστρέφεια δίνει διαπιστευτήρια
17/06/2025 - 01:22

Είχα να επισκεφτώ τη Ρουμανία κάμποσα χρόνια και είναι αλήθεια ότι με την ευκαιρία της ολοκλήρωσης ενός οδικού έργου του ελληνικού ομίλου AKTOR, ένα σημαντικό τμήμα της περιφερειακής του Βουκουρεστίου, είδα μια σημαντικά προηγμένη εικόνα.
Σε μια χώρα που το κατά κεφαλήν ΑΕΠ – σε μονάδες αγοραστικής δύναμης με μέσο όρο το 100 στην Ευρώπη – από 45 που ήταν το 2010 έχει πάει στο 79 το 2024 και που η ανεργία έχει πέσει από το 7,3% στο 5,4% και ο πληθωρισμός από το 6,1% στο 5,5%, αντιλαμβάνεσαι τι συμβαίνει.
Πρόσθεσε και το γεγονός ότι οι εξαγωγές της χώρας από τα 48 έφτασαν στα 125 δισ. ευρώ και οι ξένες επενδύσεις από 2,2 δισ. σε 11,4 δισ. ευρώ (2023), με μόνο αρνητικό ότι αυξήθηκε το δημόσιο χρέος από 29,7% επί του ΑΕΠ στο 54,3%, τότε διαπιστώνεις σε τι οργασμό βρίσκεται η Ρουμανία, η οποία σε απορροφητικότητα ευρωπαϊκών κονδυλίων φιγουράρει στις πρώτες θέσεις, με 74%.
Στη Ρουμανία, λοιπόν, τα έργα υποδομής, οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα, πολλαπλασιάζονται. Με 353 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμων το 2014, το 2024 έφτασε να έχει 1.024 χλμ. και συνεχώς επεκτείνει το δίκτυό της.
Ένα ακόμα αξιοσημείωτο είναι οι γρήγορες ταχύτητες ίντερνετ, καθώς το 88% των νοικοκυριών διαθέτει πάνω από 100 Mbps.
Έχοντας στόχο να μειώσει το δημόσιο χρέος, από το 2026, η κυβέρνηση της Ρουμανίας έχει προγραμματίσει επενδύσεις 16 δισ. ευρώ στην Ενέργεια, 18 δισ. για συγκοινωνιακά έργα, και 11 δισ. για ενεργειακά – κλιματικά έργα.

Η Ρουμανία το σύνθημα και ο AKTOR το παρασύνθημα
Σε ένα τέτοιο περιβάλλον υπάρχει πεδίον δόξας λαμπρό, αρκεί να γνωρίζεις το πώς θα επιχειρήσεις.
Η θυγατρική AKTOR Ρουμανίας ιδρύθηκε το 2004 και έχει κύκλο εργασιών 238 εκατ. ευρώ (2024), ανεκτέλεστο έργων 880 εκατ. ευρώ (2024) και προσωπικό πάνω από 700 άτομα, εκ των οποίων 150 Έλληνες, που εργάζονται αποκλειστικά στα ΤΒΜ (μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων), καθώς είναι εξειδικευμένοι. Μάλιστα, υπάρχουν και 6 Έλληνες Πομάκοι, καλουπατζήδες, που ξέρουν πολύ καλά τη δουλειά.
Σημειώνοντας ότι η θυγατρική του ομίλου AKTOR επηρεάστηκε ως προ τη φήμη της από τις επιλογές των παλαιότερων διοικήσεων, όμως τώρα έχει ανακτήσει πλήρως τη φήμη της και όχι μόνο ολοκληρώνει τα έργα σε χρόνους ρεκόρ, αλλά συμμετέχει και σε διαγωνισμούς για πολύ μεγάλα έργα στη συνέχεια.
Τι παρέδωσε τώρα προς χρήση η AKTOR Ρουμανίας
Πάτησα το πόδι μου σε ένα τμήμα 18 χλμ., ενός νέου αυτοκινητοδρόμου και συγκεκριμένα του μεγάλου οδικού άξονα του Νότιου Περιφερειακού Αυτοκινητοδρόμου Βουκουρεστίου Α0 (Lot 3), τελικού προϋπολογισμού ύψους 305 εκατ. ευρώ.
Είναι ο 5ος αυτοκινητόδρομος που κατασκευάζει η AKTOR Ρουμανίας και θα συμπληρώσει την εξωτερική αρτηρία της πόλης, θα αναβαθμίσει τις συγκοινωνιακές δυνατότητες της χώρας, συμβάλλοντας στη μείωση του κόστους των μεταφορών, την προσέλκυση επενδύσεων στα logistics και στην αναβάθμιση του τουρισμού.
Επιπλέον, η αδιάλειπτη διασύνδεση και η μείωση του χρόνου της διαδρομής μεταξύ των οδικών Αξόνων Α1 και Α2, που συνδέουν το Βουκουρέστι με ανατολή και δύση και η παράκαμψη της κίνησης από την Κωστάντζα προς τα δυτικά, που σήμερα περνάει μέσα από την πρωτεύουσα, θα αναβαθμίσει την καθημερινότητα της πόλης, καθώς δεκάδες χιλιάδες οχήματα εκτιμάται ότι θα την παρακάμπτουν. Επίσης, η αποσυμφόρηση του αστικού χώρου από τα αυτοκίνητα θα έχει σημαντικό περιβαλλοντικό όφελος για το Βουκουρέστι.
Το τμήμα του αυτοκινητοδρόμου διαθέτει 4 μεγάλες γέφυρες, 46 μικρά τεχνικά έργα και 6 άνω διαβάσεις και σχεδιάστηκε για ταχύτητες 140 χλμ./ώρα. Για τις ανάγκες του έργου, χρησιμοποιήθηκαν 260.000 τόνοι ασφάλτου, ενώ εγκαταστάθηκαν 620 στύλοι φωτισμού LED και «έξυπνα» συστήματα μεταφορών (ITS).

Τι κατασκευάζει η AKTOR Ρουμανίας
Η εταιρεία έχει ισχυρή παρουσία στα έργα αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής Brasov – Simeria, που αποτελεί τμήμα του Διευρωπαϊκού Διαδρόμου Ρήνου – Δουνάβεως και έχει στρατηγική σημασία για την Ευρώπη. Συγκεκριμένα, κατασκευάζει το τμήμα Apata – Cata (Lot-2), προϋπολογισμού 507 εκατ. ευρώ, ένα δύσκολο τεχνικό έργο που προβλέπει την κατασκευή 2 δίδυμων σηράγγων στους ορεινούς όγκους του Homorod και του Ormenis, μήκους 6,9 χλμ. και 5,1 χλμ., αντίστοιχα, για ταχύτητα 160 χλμ./ώρα, με τη φυσική πρόοδο να ανέρχεται σε 38% (στοιχεία 30 Απριλίου 2025). Τονίζω ότι πρόκειται για το πρώτο έργο στην ιστορία της Ρουμανίας και ένα από τα λίγα στην Ευρώπη όπου γίνεται παράλληλη χρήση 4 μηχανημάτων TBM, για τα οποία ο όμιλος AKTOR επένδυσε περίπου 70 εκατ. ευρώ μετά την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ.
Παράλληλα, η εταιρεία συμμετέχει στα έργα αναβάθμισης της συγκεκριμένης σιδηροδρομικής γραμμής στα τμήματα Brasov – Sighisoara (Lot 1-3), προϋπολογισμού περίπου 272 εκατ. ευρώ (τεχνικό αντικείμενο AKTOR), σε μήκος 84 χλμ., που βρίσκεται σε εξέλιξη, με το ποσοστό ολοκλήρωσης του φυσικού αντικειμένου να ανέρχεται σε 30% (30 Απριλίου 2025).
Επιπλέον, η εταιρεία συμμετέχει στο έργο αναβάθμισης της σιδηροδρομικής Γραμμής Σύνορα – Curtici – Simeria (τμήμα Ilteu-Gurasada), ύψους 159 εκατ. ευρώ, η οποία είναι επίσης τμήμα του Διευρωπαϊκού Μεταφορών και περιλαμβάνει δύσκολα τεχνικά έργα, όπως σήραγγες και γέφυρες, για τον εκσυγχρονισμό της γραμμής. Ακόμη, η AKTOR Ρουμανίας έχει υπογράψει δύο συμφωνίες – πλαίσιο με τις ρουμανικές Αρχές για την συντήρηση της σιδηροδρομικής γραμμής Βουκουρέστι – Κωστάντζα, αθροιστικού ύψους 186 εκατ. ευρώ.

Πηγή: huffingtonpost
Σχετικά άρθρα
- ΜΕΤΚΑ, ΑΒΑΞ και AKTOR υπέγραψαν τις συμβάσεις για τα σιδηροδρομικά έργα (0.637)
- Δύο νέα, σημαντικά οδικά τμήματα στην Εύβοια (0.364)
- Εξελίξεις για τον Προαστιακό Δυτικής Θεσσαλονίκης (0.364)
- Χρ. Σταϊκούρας: έτοιμοι να χτίσουμε μια νέα γενιά έργων (0.364)
- Περιστέρης: Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ενισχύει το αποτύπωμά της στις υποδομές κατά 1 δις ευρώ (0.364)
Δημοσίευση από AutoPolis, Βρίσκεται στις κατηγορίες Τελευταία νέα