20 ερωτήσεις για το πανεπιστήµιο του αύριο


26/01/2011 - 11:21

Το πανεπιστήµιο του αύριο πρέπει  να είναι ανταγωνιστικό διεθνώς.
Η χώρα µας είναι από τις ελάχιστες στην Ευρώπη όπου ούτε οι πανεπιστηµιακοί µπορούν να βρουν στοιχεία και µελέτες για πολλά ζητήµατα της Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης.
Ο πρόσφατα επανεκλεγείς – για δεύτερη θητεία – πρόεδρος της Οµοσπονδίας Πανεπιστηµιακών Νίκος Σταυρακάκης επιβεβαιώνει την ίδρυση Κέντρου Ερευνών Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης και προειδοποιεί το υπουργείο να µην εξαντλήσει την υποµονή των πανεπιστηµιακών µε τον νέο νόµο-πλαίσιο.

1 Επανεκλογή για δεύτερη θητεία στην ηγεσία της ΠΟΣΔΕΠ. Τι σηµατοδοτεί;

Επιβεβαιώνεται η αποδοχή των κεντρικών κατευθύνσεων της πολιτικής που αναπτύξαµε και η έγκριση για εµβάθυνση. 

2 Αντίπαλες παρατάξεις σας κατηγόρησαν για «απουσία αντίστασης στα κυβερνητικά σχέδια υποβάθµισης του δηµόσιου και δωρεάν πανεπιστηµίου».

Η διετία που πέρασε αποτελεί τη µόνη κατά την οποία διεκδικήσαµε και επιτύχαµε συγκεκριµένα πράγµατα. Αρκετές φορές, βρεθήκαµεαπέναντι στην εξουσία. 

3 Επίκεινται σαρωτικές αλλαγές στα πανεπιστήµια. Διαβλέπετε συγκρούσεις;

Οποιο κλίµα σύγκρουσης, θα οφείλεται στις άστοχες ενέργειες του υπουργείου που εξαντλεί όσα περιθώρια υποµονής έχουν µείνει στη λογική πλευρά των πανεπιστηµιακών. 

4 Θα γίνει το πανεπιστήµιο επιχείρηση;

Αν ψάξετε, θα βρείτε και τώρα κάποιες νησίδες– ιδιωτικές επιχειρήσεις – στο ακαδηµαϊκό σύστηµα. Ζητούµενο είναι το πανεπιστήµιο του αύριο να είναι ένα σύστηµα µε υψηλούς δείκτες ακαδηµαϊκότητας, διεθνούς ανταγωνιστικότητας και συνέργειας στην ανάπτυξη του τόπου. 

5 Συµβούλια Διοίκησης και περιορισµός αρµοδιοτήτων της Συγκλήτου;

Ναισεολιγοµελήισχυρή Σύγκλητο καισε Συµβούλιο ?ιοίκησης, µε πλειοψηφία από εσωτερικά µέλη ?ΕΠ. 

6 Η επιλογή πρύτανη;
Ολα τα µονοµελή όργανα τουπανεπιστηµίουνα εκλέγονται µόνο από τα µέλη ?ΕΠ του Ιδρύµατος. 

7 Σύνδεση αξιολόγησης και αποδοτικότητας µε τη χρηµατοδότηση των πανεπιστηµίων;

Ναι. Ο θετικά αξιολογούµενος θα ενισχύεται για την περαιτέρω αναβάθµισή του. Ο αρνητικά κρινόµενος θα χρηµατοδοτείται στη βάσηπρογράµµατος βελτίωσης. 

8 Σχέδιο τύπου «Καλλικράτη» µε συγχωνεύσεις, λουκέτα και συνενώσεις τµηµάτων;

Με όση απερισκεψία και ανευθυνότητα έγινε η «ανάπτυξη» της Ανώτατης Εκπαίδευσης, µε τόση και περισσότερη σοβαρότητα και περίσκεψη πρέπει τώρα να αναδιαταχθεί ο χάρτης. 9 Εισαγωγή νέων φοιτητών σε σχολές ή κατευθείαν σε πανεπιστήµια και από το δεύτερο έτος στα τµήµατα;

Πρώτα, πρέπει να διαµορφώσουµε το πανεπιστήµιο µε τις ισχυρές σχολές και το ακαδηµαϊκό τµήµα. Στη συνέχεια, να σχεδιαστεί αδιάβλητος µηχανισµός κατανοµής των φοιτητών. Κάποιααπό τα σηµερινά τµήµατανα αποτελέσουν από µόνατους σχολές, π.χ. Νοµική, Ιατρική κ.λπ. 10 Παραίτηση Αχιλλέα Μητσού;

Από καιρό «προαγγελθείσα παραίτηση». Είναι κρίµα. 

11 Τι θα λέγατε στον κ. Πανάρετο, που διατείνεται ότι όσα πράττει γίνονται για την αξιοκρατία;

Η αξιοκρατία έχει δύο βασικές παραµέτρους: τη διακεκριµένη ακαδηµαϊκή πορεία του ενεργούντος ή/και την εφαρµογή πρακτικών κατά τα διεθνή πρότυπα. Στην περίπτωσή µας, για µεν την πρώτη είµαστε αναρµόδιοι να αποφανθούµε, η δε δεύτερη παράµετρος έχει παραβιαστεί βάναυσα. 

12 Κινδυνεύουµε πράγµατι να χάσουµε τα ευρωπαϊκά κονδύλια;

Η πιθανότητα απώλειας αποτελεί αρµοδιότητα άλλων. Η απόδοση όµως όποιων κονδυλίων απορροφηθούν, είναι πέρα για πέρα προβληµατική. 13 Οικογενειοκρατία αλλά και αναξιοκρατία στα πανεπιστήµια. Φαινόµενο µε αξιοσηµείωτη έκταση;

Εχει πράγµατικάποια έκταση. Πάντως, οικογενειοκρατία και αναξιοκρατία δεν ταυτίζονται αναγκαία. Για παράδειγµα, το γεγονός ότι ο υφυπουργός Παιδείας µε τη σύζυγο του υπηρετούν για χρόνια στο ίδιο τµήµα δεν παραπέµπει µονοσήµαντα σε φαινόµενα αναξιοκρατίας. 

14 Πώς θα αντιµετωπιστεί;

Με διαµόρφωση όρων για την προσέλκυση υποψηφίων υψηλών προδιαγραφών, θεσµοθέτηση αντικειµενικού συστήµατος επιλογής και ανάπτυξη ακαδηµαϊκού πολιτισµού µε διεθνή στάνταρ. 15 Εχουµε πολλούς πανεπιστηµιακούς αντιγραφείς;

Φαίνεται ότι έχουµε. Πόσοι/ες είναι, δεντο γνωρίζουµε. Ξέρετε ότι έχουµεελάχιστες έγκυρες µελέτες για όλο το φάσµα των πανεπιστηµιακών θεµάτων. Κάτι που συνιστά σηµαντικότατο έλλειµµα. 

16 Τα τρία κύρια χαρακτηριστικά που θα έπρεπε να έχει ένας λειτουργικός νόµος-πλαίσιο;
Σοβαρή µελέτη, λιτότητα και συνεκτικότητα του συντασσόµενου νόµου. Λεπτοµερές σχέδιο µετάβασης στη νέα εποχή. 17 Μπορούν να επιτευχθούν;

Τα δύο δεν τα βλέπω καθόλου, για το τρίτο οι ενδείξεις εγείρουν µεγάλες αµφιβολίες. 

18 Στις διεθνείς κατατάξεις, τα ελληνικά ιδρύµατα δεν αξιολογούνται σε υψηλές θέσεις…
Αυτή η κατάσταση αποτελεί από τους σηµαντικότερους λόγους που πρέπει να γίνουν, εκτός των άλλων, ριζικέςθεσµικές αλλαγές. 

19 Τι είναι το Κέντρο Ερευνών και Ανάπτυξης Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης και Ερευνας;
Είµαστε από τις ελάχιστες χώρες στην Ευρώπη, όπου δεν µπορείς να βρεις µελέτες για την Τριτοβάθµια Εκπαίδευση. Την ανάγκη αυτή έρχεται να καλύψει το Κέντρο. 

20 Η θέση σας για τα κολέγια;

Χρειάζεται νέος νόµος για τη µεταλυκειακή ζώνη. Το «δικαίωµα δικαιόχρησης» πρέπει να απαγορευτεί.


Δημοσίευση από , Βρίσκεται στις κατηγορίες Νέοι για πάντα

Σχολιάστε το άρθρο

*



Γκαλερί

Σχεδιασμός από MOD creative studio