Η Τεχνητή Νοημοσύνη στην Ελλάδα το 2025: Προκλήσεις και Προοπτικές



31/01/2025 - 04:40

Του Γεωργίου Ράτσικα

Η ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης (Artificial Intelligence-AI) τα τελευταία χρόνια μετασχηματίζει διάφορους τομείς (όπως η εκπαίδευση, η οικονομία, η κοινωνία, κ.λπ), σε παγκόσμιο επίπεδο, χωρίς η Ελλάδα να αποτελεί εξαίρεση.

Το παρόν άρθρο αναλύει την τρέχουσα κατάσταση της χρήσης της AI στην Ελλάδα στις αρχές του 2025, ανάλογα με το πεδίο δραστηριότητας: 

1.     Ιδιωτική Οικονομία

Η AI δεν έχει γίνει ακόμη σημαντικό εργαλείο για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας της ΕΛΣΤΑΤ το 2024, μόνο το 7,8% των επιχειρήσεων που έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο (3.204 από 41.027) χρησιμοποιούν συστήματα ΑΙ κυρίως σε δύο τομείς: στην κυβερνοασφάλεια (Ανίχνευση και αποτροπή κυβερνοεπιθέσεων) και στην οργάνωση διοικητικών διαδικασιών  (Αυτοματοποίηση της αρχειοθέτησης και βελτιστοποίηση ροών εργασίας). Κατά δήλωσή τους, το κόστος και η έλλειψη εξειδικευμένων επαγγελματιών δυσχεραίνουν την υιοθέτηση της ΑΙ, κυρίως από τις μικρότερες επιχειρήσεις.

2.     Δημόσιος Τομέας

Η χρήση της AI στο ελληνικό Δημόσιο υλοποιήθηκε το 2024 με τις εφαρμογές mAigov («Ψηφιακός Βοηθός», που παρέχει πληροφορίες για τις δημόσιες υπηρεσίες)  και το mAiGreece (προσφέρει εξατομικευμένες υπηρεσίες ταξιδιωτικού οδηγού). Επιπρόσθετα, η εφαρμογή myCoast χρησιμοποιεί AI για την παρακολούθηση καταπάτησης του αιγιαλού ενώ στο Κτηματολόγιο, η AI επιταχύνει τον νομικό έλεγχο των τίτλων ιδιοκτησίας.
Αυτές οι εφαρμογές δείχνουν πώς η AI μπορεί να μειώσει τη γραφειοκρατία και να βελτιώσει τις δημόσιες υπηρεσίες, αλλά απαιτούνται σημαντικές δημόσιες επενδύσεις σε υποδομές και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων των στελεχών του Δημοσίου.

3.     Νομικά Ζητήματα

Η ψήφιση του AI Act από την Ευρωπαϊκή Ένωση το 2024 θα επιφέρει σημαντικές αλλαγές, ενδυναμώνοντας το νομικό πλαίσιο για την προστασία προσωπικών δεδομένων. Παρά την πρόοδο αυτή, η εφαρμογή στην Ελλάδα προχωρά με αργά βήματα, καθώς ο Κανονισμός AI Act τέθηκε σε ισχύ τη 2 Αυγούστου 2024 και θα ολοκληρωθεί εντός 36 μηνών από την ημερομηνία αυτή.

4.     Εκπαίδευση και Εξειδίκευση

Τα ελληνικά πανεπιστήμια έχουν ενσωματώσει μαθήματα AI, ενώ εταιρείες συνεργάζονται με εκπαιδευτικούς φορείς για την ανάπτυξη των απαιτούμενων δεξιοτήτων. Παρόλα αυτά, η έλλειψη επαγγελματιών σε αυτόν τον τομέα και η συνεχιζόμενη μετανάστευση εξειδικευμένων στελεχών (Brain Drain) παραμένουν σημαντικές προκλήσεις.

5.     Ανισότητες και Προκλήσεις

Η ανάπτυξη της AI στην Ελλάδα δεν είναι ομοιόμορφη και παρατηρούνται ανισότητες:

• Μεγάλες επιχειρήσεις και κέντρο: Οι μεγάλες επιχειρήσεις, κυρίως σε Αθήνα και  Θεσσαλονίκη, έχουν μεγαλύτερη πρόσβαση στις απαραίτητες υποδομές και πόρους.
• Μικρές επιχειρήσεις και περιφέρεια: Οι μικρές επιχειρήσεις και οι περιοχές εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων συχνά αντιμετωπίζουν περιορισμένη πρόσβαση στις απαραίτητες υποδομές και στην τεχνογνωσία. 
Αυτές οι ανισότητες ενδέχεται να δημιουργήσουν μεγαλύτερο χάσμα και μεταξύ των αστικών και ημιαστικών/αγροτικών περιοχών, εμποδίζοντας τη εξίσωση των ευκαιριών στην ανάπτυξη της τεχνολογίας μεταξύ των διοικητικών Περιφερειών.

6.     Κοινωνική Αποδοχή

Η κοινωνική αποδοχή της AI στην Ελλάδα το 2024 παραμένει περιορισμένη, με μόλις το 12,3% των Ελλήνων να χρησιμοποιούν καθημερινά εργαλεία AI και το 26% να τα χρησιμοποιούν περιστασιακά. Αυτά τα ποσοστά δείχνουν την υστέρηση της ελληνικής κοινωνίας στην υιοθέτηση και της τεχνολογίας, αλλά παράλληλα αναδεικνύουν την επιτακτική ανάγκη για εκπαίδευση και υποστήριξη, ώστε να επεκταθεί η χρήση της σε μεγαλύτερο ποσοστό του πληθυσμού.
Συμπέρασμα

Στην Ελλάδα του 2025 οι προκλήσεις στη διάδοση της τεχνολογίας και στη χρήση της AI παραμένουν κι επιμένουν, αφού σημειώνεται πολύ αργή πρόοδος στη διάδοσή τους σε ευρύτερα κοινωνικά στρώματα. Από μια άλλη οπτική όμως παρουσιάζονται ευκαιρίες απόκτησης δεξιοτήτων από τους εργαζόμενους κι ενασχόλησής τους με τον πολλά υποσχόμενο αυτό κλάδο. H ισορροπία μεταξύ τεχνολογικής εξέλιξης και ανθρωποκεντρικής προσέγγισης (ότι η τεχνολογία εξυπηρετεί τις πραγματικές ανάγκες, αξίες και ευημερία των ανθρώπων), είναι το κλειδί για την επιτυχία. Η ΑΙ στην Ελλάδα δεν αποτελεί απλώς εργαλείο καινοτομίας, αλλά και μοχλό μετασχηματισμού και προόδου, σε όλο το φάσμα της κοινωνίας.

*O κ. Γεώργιος Ράτσικας είναι οικονομολόγος και οικονομικός αναλυτής

Adblock test (Why?)

Πηγή: capital


Σχετικά άρθρα

  • Unique Post

Δημοσίευση από , Βρίσκεται στις κατηγορίες Διάφορες ειδήσεις

Σχολιάστε το άρθρο

*


Γκαλερί

Σχεδιασμός από MOD creative studio