Το 737 Max της Boeing επέστρεψε – Είστε όμως έτοιμοι να επιβιβαστείτε σε αυτό;


19/11/2020 - 02:30

Της Brooke Sutherland

Το 737 Max της Boeing επέστρεψε. Θα πετά πια σε έναν πολύ διαφορετικό κόσμο από εκείνον που άφησε πριν από 20 μήνες.

Η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αερομεταφορών (FAA) των ΗΠΑ ενέκρινε την Τετάρτη τη δυνατότητα των Max να συνεχίσουν να εκτελούν εμπορικές πτήσεις, τερματίζοντας μια εντολή υποχρεωτικής καθήλωσης τους στο έδαφος που ίσχυε από τότε που το ιδιαίτερα ευπώλητο αεροσκάφος βρέθηκε – με την αρνητική έννοια – στο επίκεντρο της δημοσιότητας λόγω δύο μοιραίων συντριβών. Οι ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές αναμένεται να ακολουθήσουν τον ίδιο δρόμο μέσα στις επόμενες εβδομάδες.

Ορόσημο

Πρόκειται για σημαντικό ορόσημο για την Boeing και για σημείο καμπής για μια εταιρεία που κατά έναν περίεργο τρόπο κατάφερε επανειλημμένα να επιδεινώσει μια ήδη καταστροφική κρίση – θυμάστε τα υπερβολικά φιλόδοξα χρονοδιαγράμματα για την επιστροφή του Max;

Από οικονομική άποψη, η εξασφάλιση της «ευλογίας» της FAA θα επιτρέψει στην εταιρεία να αρχίσει να κερδίζει επιτέλους χρήματα από τα περίπου 450 αεροσκάφη τύπου Max τα οποία έχει κατασκευάσει, αλλά δεν έχει παραδώσει ακόμη λόγω της υποχρεωτικής καθήλωσης του συγκεκριμένου μοντέλου στο έδαφος. Αυτή την περίοδο, ωστόσο, η έγκριση των ρυθμιστικών αρχών αποτελεί νίκη μόνο κατά το ήμισυ στη μάχη που έχει να δώσει η Boeing.

Οι αναλυτές αναμένουν επιστροφή της Boeing σε θετικές ελεύθερες ταμειακές ροές το 2022, καθώς θα παραδίδει τον στόλο των Max

Η εταιρεία έχει να τα «βάλει» επίσης με μια παγκόσμια πανδημία η οποία έκανε τις αεροπορικές εταιρείες πιο επιρρεπείς στο να μειώνουν τις παραγγελίες τους παρά στο να αγοράζουν νέα αεροπλάνα. Σχεδόν το ένα τέταρτο των 450 Max αποτελούν – σύμφωνα με το Bloomberg News – «λευκές ουρές», δηλαδή αεροπλάνα των οποίων οι αρχικοί αγοραστές έχουν υπαναχωρήσει, οπότε οι ουρές τους δεν φέρουν το λογότυπο καμίας αεροπορικής εταιρείας.

Συνολικά, περισσότερες από 1.000 παραγγελίες αεροσκαφών Max είτε έχουν ακυρωθεί φέτος είτε έχουν κριθεί αβέβαιης έκβασης με βάση τα παραδεδεγμένα λογιστικά πρότυπα.

Οι βελτιώσεις και η ασφάλεια

Για εκείνες τις αεροπορικές εταιρείες που διαθέτουν ήδη αεροσκάφη τύπου Max, θα υπάρξει καθυστέρηση πριν τα αεροσκάφη αρχίσουν να μεταφέρουν πραγματικά επιβάτες. Πολλά έχουν «παρκαριστεί» σε έρημα σημεία και πρέπει να επανέλθουν σε κατάσταση που να καθιστά ικανά για πτήση. Οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει επίσης να εφαρμόσουν τις απαιτούμενες αναβαθμίσεις που διέταξε η FAA και να εκπαιδεύσουν τους πιλότους.

Ο μεγαλύτερος αερομεταφορέας ως προς τον στόλο Max, η Southwest Airlines, δήλωσε ότι αναμένει η διαδικασία αυτή να διαρκέσει τρεις έως τέσσερις μήνες και δεν σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει το τζετ για επιβατικές πτήσεις μέχρι τουλάχιστον το δεύτερο τρίμηνο του 2021. Η πρώτη ευκαιρία να πετάξει ξανά κανείς με τέτοιο αεροσκάφος πιθανότατα θα έρθει μέσω της American Airlines, η οποία δήλωσε ότι θα εκτελεί με Max την πτήση Μαϊάμι-Νέα Υόρκη από τις 29 Δεκεμβρίου. Αν μη τι άλλο, ο καλύτερος τρόπος για να κλείσει το 2020.

Το εύλογο ερώτημα, μετά τη μεγαλύτερη σε χρόνο καθήλωση ενός αεροσκάφους στη σύγχρονη ιστορία των ΗΠΑ, είναι εάν ο συγκεκριμένος τύπος αεροσκάφους είναι ασφαλής. Η απάντηση είναι ναι, εν μέρει λόγω ακριβώς της μακροχρόνιας καθήλωσης και επίσης επειδή οι εντολές της FAA υπερβαίνουν σε αυστηρότητα τις ιδιαιτερότητες του λογισμικού που θεωρήθηκε υπεύθυνο για τις δύο αεροπορικές τραγωδίες.

Το συγκεκριμένο λογισμικό – το οποίο ονομάζεται Σύστημα Αύξησης Χαρακτηριστικών για Ελιγμούς (MCAS) – προστέθηκε αρχικά στο Max για να το προφυλάξει από μια πιθανή αεροδυναμική «εμπλοκή», αντ’ αυτού ωστόσο οδήγησε επανειλημμένα τα αεροσκάφη να βουτήξουν κάθετα προς το έδαφος, ενώ ταυτόχρονα πυροδότησε μια συγχορδία ειδοποιήσεων – συναγερμών που αποσυντόνισαν εντελώς τους πιλότους.

Η Boeing θα διαμορφώσει τώρα το σύστημα ώστε αυτό να εξαρτάται από δύο αισθητήρες και όχι μόνο από έναν, προκειμένου να αποφευχθούν νέες λανθασμένες αναγνώσεις. Το MCAS θα ενεργοποιείται επίσης μόνον μία φορά, μειώνοντας την ποσότητα ισχύος που μπορεί να ασκήσει το σύστημα στη «μύτη» του αεροσκάφους. Η FAA απαιτεί επίσης μια ευρύτερη αναμόρφωση των υπολογιστών του αεροπλάνου για τη βελτίωση της αξιοπιστίας και χωριστές δέσμες ηλεκτρικών καλωδίων που είχαν τη δυνατότητα να βραχυκυκλώνουν τα κυκλώματα.

Όποιοι κι αν ήταν οι κίνδυνοι γύρω από τα συγκεκριμένα αεροσκάφη, φαίνεται πιθανό η FAA να τους έχει εντοπίσει και αξιολογήσει τον καιρό που κύλησε μέχρι σήμερα. Το γιατί η υπηρεσία δεν το έκανε πριν τα Max κυκλοφορήσουν για πρώτη φορά στους αιθέρες είναι ένα διαφορετικό ζήτημα, το οποίο και κυριαρχεί στη σημαντική ώθηση από πλευράς Κογκρέσου των ΗΠΑ για μεταρρυθμίσεις στη σχέση της FAA με τις εταιρείες τις οποίες η τελευταία εποπτεύει.

Η Βουλή των Αντιπροσώπων ψήφισε την Τρίτη – με συναίνεση Δημοκρατικών και Ρεπουμπλικανών – νομοθεσία που καθιστά υποχρεωτικό μια ανεξάρτητη ομάδα εμπειρογνωμόνων να επανεξετάσει την κουλτούρα ασφάλειας της Boeing. Επεκτείνει επίσης την προστασία καταγγελλόντων μαρτύρων και στους υπαλλήλους των εταιρειών κατασκευής αεροσκαφών, ενώ μεταξύ άλλων δίνει στην FAA μεγαλύτερη εποπτική εξουσία έναντι των εργαζομένων των ίδιων των εταιρειών που διεξάγουν κατ’ εξουσιοδότησή τους τις εργασίες πιστοποίησης.

Ένα παρόμοιο νομοσχέδιο εξετάζεται από την Επιτροπή Εμπορίου της Γερουσίας. Η Boeing έχει ήδη δηλώσει ότι η διαδικασία έγκρισης για το αεροσκάφος ευρείας ατράκτου της, 777X, διαρκεί περισσότερο από ό,τι ανέμενε προηγουμένως, λόγω αυξημένων επιπέδων ελέγχου και της πανδημίας.

Opinion
Η διπλή κρίση των Max και της πανδημίας επέδρασε αρνητικά στην πορεία της μετοχής της Boeing

Το κόστος εκπαίδευσης των πιλότων και ο ανταγωνισμός με την Airbus

Ίσως η μεγαλύτερη επακόλουθη αλλαγή από συμβολική άποψη είναι η απαίτηση οι πιλότοι να πραγματοποιήσουν προσομοιώσεις πτήσεων προτού πετάξουν ξανά το Max. Ένας λόγος για τον οποίο η Boeing αποφάσισε αρχικά να κατασκευάσει την παραλλαγή Max του μοντέλου 737, αντί να ξεκινήσει από το μηδέν με ένα νέο μοντέλο ήταν ότι ήθελε να μειώσει το κόστος εκπαίδευσης των χειριστών αεροσκαφών για τις αεροπορικές εταιρείες – πελάτες της.

Ο στόχος ήταν να αποφευχθεί το να βρεθεί σε κατάσταση ανταγωνιστικού μειονεκτήματος σε σχέση με τα ανταγωνιστικά μοντέλα της Airbus, τα οποία προσφέρονταν πιο εύκολα για αναβαθμίσεις με μεγαλύτερους, πιο αποδοτικούς κινητήρες. Η Boeing δεν μπορεί πλέον να βασίσει τις πωλήσεις στο μειωμένο κόστος εκπαίδευσης και έχει μείνει έτσι κι αλλιώς πίσω από την ευρωπαϊκή ανταγωνίστριά της, ούτως ή άλλως.

Η Airbus, βεβαίως, δεν έχει μείνει απρόσβλητη από την παγκόσμια πανδημία, ωστόσο το γεγονός ότι τα αεροπλάνα της δεν έχουν καθηλωθεί στο έδαφος για περισσότερο από έναν χρόνο έχει καταστήσει κάπως πιο δύσκολο για τις αεροπορικές εταιρείες να υπαναχωρήσουν από τις παραγγελίες τους.

Αντιθέτως, η Airbus ενημέρωσε τους προμηθευτές της να είναι έτοιμοι να αυξήσουν την παραγωγή της οικογένειας αεριωθούμενων αεροσκαφών A320neo σε 47 τον μήνα έως το δεύτερο εξάμηνο του 2021, σε σύγκριση με 40 που παράγονται σήμερα. Η εταιρεία είχε 11 νέες παραγγελίες τον Οκτώβριο σε όλο το χαρτοφυλάκιό της, σε σύγκριση με μηδέν για την Boeing.

Η αγορά αεριωθούμενων αεροσκαφών αναμένεται να ανακάμψει γρηγορότερα από την πανδημία, επειδή τα αεροπλάνα τείνουν να χρησιμοποιούνται σε πτήσεις μικρότερων αποστάσεων. Στο τέλος του τρίτου τριμήνου, η Airbus κατείχε κυρίαρχο μερίδιο 64% στη συγκεκριμένη αγορά, σύμφωνα με τον αναλυτή της Vertical Research Partners, Rob Stallard.

Opinion
Οι παραδόσεις της Airbus έχουν ξεπεράσει κατά πολύ εκείνες της Boeing μετά την καθήλωση των Max στο έδαφος

Δεν είναι σαφές πώς η Boeing μπορεί να διορθώσει αυτό το πρόβλημα. Το Reuters αναφέρει ότι το εμπορικό brand «737 Max» μπορεί να καταργηθεί με την πάροδο του χρόνου, ωστόσο αυτό που πραγματικά χρειάζεται η εταιρεία είναι ένα νέο τζετ καλύτερο από οτιδήποτε έχει να προσφέρει η Airbus. Η Wall Street Journal ανέφερε ότι η Boeing αξιολογεί το ενδιαφέρον για ένα νέο εμπορικό αεροσκάφος που θα γεφυρώνει το «χάσμα» μεταξύ του Max και του μεγαλύτερου 787 Dreamliner της εταιρείας.

Ωστόσο η Airbus πωλεί ήδη εκδόσεις μεγαλύτερης εμβέλειας του μοντέλου A320 οι οποίες καλύπτουν αυτή την κατηγορία σε κάποιο βαθμό. Είναι απίθανο να υπάρχει η τεχνολογία εκείνη που να μπορεί σήμερα να κάνει αρκετά σημαντικές βελτιώσεις σε σχέση με τα σχέδια της Airbus. Κάτι τέτοιο πιθανόν να απαιτούσε εξέλιξη σε υβριδικούς ή ηλεκτρικούς κινητήρες, οι οποίοι θα μπορούσαν να χρειαστούν δεκαετίες προκειμένου να επιτευχθούν. Όλα τα παραπάνω είναι έωλα έως ότου η Boeing αρχίσει να φέρνει ξανά μετρητά στο ταμείο της. Προς το παρόν έχει «κάψει» περισσότερα από 15 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι στιγμής φέτος και είχε χρέος 61 δισ. δολ. στο τέλος του τρίτου τριμήνου.

Η πρόκληση της πώλησης των 450 καθηλωμένων Max

Το κλειδί για την αντιμετώπιση αυτής της μείωσης μετρητών είναι η παράδοση των 450 καθηλωμένων Max. Κάτι τέτοιο δεν θα είναι εύκολο. Τα πρόσφατα θετικά νέα για τα εμβόλια κατά της Covid-19 ενδέχεται να σηματοδοτούν μια πιο αισιόδοξη πορεία ανάκαμψης των αεροπορικών ταξιδιών από τον χρονικό ορίζοντα του 2023 ή του 2024 που περιγράφεται από τα περισσότερα στελέχη του κλάδου. Ωστόσο, στα καλύτερα σενάρια προβλέπεται ένα ευρέως διαθέσιμο εμβόλιο την άνοιξη, μήνες μακριά, ενώ ορισμένα ταξίδια – ιδιαίτερα τα πολυτελή επαγγελματικά ταξίδια – μπορεί να μην επιστρέψουν ποτέ.

Δεν βοηθά επίσης το γεγονός ότι το αεροπλάνο έχει καταστεί πιο ακριβό για τους Ευρωπαίους αγοραστές. Η Ευρωπαϊκή Ένωση μέσα στον Νοέμβριο προχώρησε στην επιβολή δασμών 15% στα αεροπλάνα που κατασκευάζονται στις ΗΠΑ, ως μέρος μιας ευρύτερης εκστρατείας αντιποίνων σε μια μακροχρόνια εμπορική διαμάχη με την Αμερική για παράνομες επιδοτήσεις προς τους κατασκευαστές αεροσκαφών. Η Ryanair, με έδρα την Ιρλανδία, δήλωσε ότι δεν θα πληρώσει δασμούς για τα αεροσκάφη της Boeing. Αυτό υποδηλώνει ότι εάν δεν υπάρξει παρέμβαση και επίλυση της αντιπαράθεσης από τον εκλεγμένο πρόεδρο των ΗΠΑ Joe Biden, η Boeing θα πρέπει να παρέμβει και να επωμιστεί το επιπλέον κόστος.

Καλή τύχη, λοιπόν, στην Boeing και στο Max. Θα την χρειαστούν.

Let’s block ads! (Why?)

Πηγή: capital


Δημοσίευση από , Βρίσκεται στις κατηγορίες Διάφορες ειδήσεις

Σχολιάστε το άρθρο

*



Γκαλερί

Σχεδιασμός από MOD creative studio