- PolisPress - http://www.polispress.gr -

Σύστημα εξετάσεων: Από την αντικειμενικότητα στην αξιοκρατία

[1]Της Άννας Διαμαντοπούλου

Από τη μεταπολίτευση και μετά έγιναν δεκάδες απόπειρες για την αλλαγή του συστήματος εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Η κεντρική ιδέα του υπάρχοντος συστήματος δεν αφορά στην εκπαιδευτική διαδικασία και την ποιότητα της μάθησης αλλά στην αντικειμενική και αδιάβλητη βαθμολόγηση των μαθητών σε εξετάσεις εθνικής εμβέλειας και με κοινά θέματα τα οποία επίσης προκύπτουν την τελευταία στιγμή και με αδιάβλητο τρόπο (στο υπουργείο παιδείας υπάρχει ειδικό κουβούκλιο για τις συνεδριάσεις της επιτροπής που αποφασίζει για τα θέματα το οποίο μάλιστα φυλάσσεται).

Όλες οι συστάσεις που έγιναν χτίστηκαν πάνω σε αυτήν τη λογική της αντικειμενικότητας και του αδιάβλητου τόσο σημαντικής για την ελληνική κοινωνία. Όλες λοιπόν οι προσπάθειες αφορούσαν περισσότερα ή λιγότερα μαθήματα, άλλαζαν ή ανακάτευαν τις δέσμες, πειραματίζονταν με τα ποσοστά βαρύτητας των μαθημάτων και επιχειρούσαν (ανεπιτυχώς) να εντάξουν και τις αποδόσεις του Λυκείου στο όλο σύστημα. Από την άλλη πλευρά ο υποδοχέας των φοιτητών που είναι τα ΑΕΙ πολλαπλασιάστηκαν με γεωμετρική πρόοδο σε πολλά μέρη με αμφιβόλου ποιότητας υποδομές, ελλιπές διδακτικό προσωπικό και αντικείμενα τα οποία δεν συνδέθηκαν με τα διεθνή ακαδημαϊκά πρότυπα, τους αναπτυξιακούς στόχους της χώρας και με την αγορά εργασίας. Και η πρόταση Γαβρόγλου ακολουθεί την πεπατημένη μπολιασμένη βέβαια από την ιδεολογία και την φιλοσοφία του κυβερνώντος κόμματος:

Ελάσσονα προσπάθεια – ελάσσονα μαθήματα – ελάχιστες ώρες – ελάχιστα προσόντα και η πολυπόθητη «ελεύθερη πρόσβαση» σε σχολές χωρίς μέλλον και με προβληματική λειτουργία.

Η φιλοσοφία η οποία λειτουργεί εναντίον των αδυνάμων και αυτών που έχουν λιγότερα μέσα και παραστάσεις διακοπή δηλαδή της όποιας κοινωνικής κινητικότητας έχει απομείνει.

Πιστεύω βαθειά ότι η θεμελιώδης αλλαγή και μεταρρύθμιση του συστήματος εισαγωγικών εξετάσεων που θα συνδυάζει την πληρότητα των γνώσεων που θα πρέπει να έχει ένας έφηβος την αντικειμενικότητα και την αξιοκρατία της αξιολόγησης του, και την απελευθέρωση από το κοινωνικό άγχος του πανεπιστημίου, προϋποθέτει την εφαρμογή βαθέων μεταρρυθμίσεων στο λύκειο και στο πανεπιστήμιο.

Η ουσία αυτών των αλλαγών θα πρέπει να έχει ως βάση δύο στοιχεία:

* Tην ουσιαστική και με ποιοτικά και ποσοτικά κριτήρια αξιολόγηση προγραμμάτων και εκπαιδευτικών στο λύκειο, άρα αποδεκτό στο εσωτερικό και στο εξωτερικό εθνικό απολυτήριο με ειδικό βάρος στην κοινωνία και στην αγορά εργασίας.

* Την υποστήριξη και ανάπτυξη των πανεπιστημίων με βάση την ουσιαστική αξιολόγηση του έργου τους αλλά και των αποτελεσμάτων επί των φοιτητών τους (δυνατότητας συνέχισης, εύρεση θέσεων στην αγορά εργασίας, χρόνος αποπεράτωσης σπουδών, σχέση με την τοπική κοινωνία, συμμετοχή στο αναπτυξιακό και κοινωνικό σχέδιο της χώρας).

Έτσι θα δοθεί η δυνατότητα οι αποδόσεις του μαθητή στο λύκειο να έχουν αντίκρισμα όποιο και αν είναι το σχολείο του και τα πανεπιστήμια να έχουν λόγο στην επιλογή και στον αριθμό των φοιτητών τους.

Όσοι προσπαθούν να αλλάξουν το σύστημα των εξετάσεων θεωρώντας ότι θα αλλάξει το εκπαιδευτικό σύστημα απλά γράφουν πρωθυπουργικές διακηρύξεις και διαιωνίζουν το σύστημα.

Let’s block ads! [2] (Why?) [3]

Πηγή: capital