Ο ρόλος του πολιτισμού στη δημιουργία νέων αφηγήσεων που βασίζονται στις έννοιες της ισότητας, της φιλοξενίας, της αλληλεγγύης και της κατανόησης γίνεται πιο επείγον από ποτέ. Για το λόγο αυτό, η State of Concept αποφάσισε να εγκαινιάσει ένα νέο κεφάλαιο στο πρόγραμμά της με τίτλο “Xen(i)os”, το οποίο ασχολείται με τις προβληματικές του διπόλου οικοδεσπότη-φιλοξενούμενου, σε έναν κόσμο που γίνεται ολοένα και πιο ξενοφοβικός. Το εκθεσιακό πρόγραμμα θα ασχοληθεί επιπλέον με τις ιστορίες της φιλοξενίας και της φροντίδας, σε σχέση με τις πολυπολιτισμικές πολιτικές που έχουν ορίσει τη μοντέρνα Δύση. Ο τίτλος είναι ένα παιχνίδι μεταξύ των λέξεων «Ξένιος» και «ξένος».

Στο πλαίσιο αυτό, θα εξετάσουμε τη διαφορετικότητα από μια φεμινιστική διαθεματική οπτική τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές πλαίσιο. Καθώς η Ελλάδα προσδιορίζεται ως μέρος του αποκαλούμενου «παγκόσμιου νότου», θα αναζητήσουμε συνέργειες μεταξύ γεωγραφικών περιοχών του «Νότου» που διερευνούν φεμινιστικές πρακτικές φιλοξενίας, αλληλεγγύης και φροντίδας. Κομμάτι αυτού του κεφαλαίου είναι ένα νέο πρόγραμμα προβολών με τίτλο Αραβικά Φεμινιστικά Φιλμ, υπό την επιμέλεια της Doreen Toutikian.

Από το 2011 με την αυγή των αραβικών εξεγέρσεων, πολλές γυναίκες εικαστικοί και documentary σκηνοθέτιδες δείχνουν στον κόσμο τους κοινωνικούς και πολιτικούς αγώνες των λαών του Αραβικού κόσμου, μέσα από μια φεμινιστική ματιά. Το πρόγραμμα των Αραβικών Φεμινιστικών Φίλμ είναι ένα αφιέρωμα σε μια ανθολογία έργων που έχουν δημιουργήσει γυναίκες από την Παλαιστίνη, τη Συρία, την Αίγυπτο, τον Λίβανο, την Τυνησία, τη Σαουδική Αραβία και τη Λιβύη, οι οποίες έχουν αποκαλύψει διάφορες πτυχές -συχνά ταμπού για την τοπική κοινωνία- που κυριαρχούν στις ζωές των γυναικών του Αραβικού κόσμου.

Το πρόγραμμα αποτελείται από μια σειρά ταινιών, τα οποία εμπίπτουν σε τέσσερις διαφορετικές κατηγορίες: Αντίσταση, Χειραφέτηση, Έμφυλη Βία και Ηχώ του Πολέμου.

Στο τμήμα Αντίσταση, η Feriel Ben Mahmoud με το ‘Feminism Inshallah: A History of Arab feminism’ κάνει μια επισκόπηση των πολιτικών κινημάτων της περιοχής που έχουν αλλάξει σε μεγάλο βαθμό τα δικαιώματα των γυναικών τις τελευταίες πέντε δεκαετίες. Η καλλιτέχνης από το Λίβανο Marwa Arsanios εξερευνεί τη φιγούρα μίας Αλγερινής μαχήτριας για την ελευθερία, της Jamila Bouhired στην ταινία του Gillo Pontecorvo του 1966, “The Battle of Algiers”. Το ‘The Trace of the Butterfly’ της Amal Ramsis ακολουθεί την ιστορία των διαδηλωτριών στην πλατεία Tahrir κατά τη διάρκεια των εξεγέρσεων, ενώ το “Forbidden” αποδίδει τη βίαιη πραγματικότητα του αιγυπτιακού κρατικού ελέγχου ορίζοντας όλα όσα δια νόμου απαγορεύονται να κάνουν οι άνθρωποι, από τη συμμετοχή των γυναικών στα κοινά μέχρι το να κρατιούνται δημοσίως από το χέρι με τους αγαπημένους τους. Ειδική αναφορά γίνεται στο τολμηρό ντοκιμαντέρ ‘Women of Hamas’ της Suha Arraf, το οποίο δείχνει για πρώτη φορά την ιδιωτική ζωή και τους αγώνες των συζύγων και μητέρων των μαρτύρων της Χαμάς.

Στο πλαίσιο της Χειραφέτησης, η Amber Fares παρακολουθεί την πρώτη γυναικεία ομάδα οδηγών ράλι στη Μέση Ανατολή, οι οποίες διαγωνίζονται δίπλα στους άνδρες ανταγωνιστές τους στους δρόμους της Παλαιστίνης. Το ‘Queens of Syria’ της Yasmine Fedda ακολουθεί το ταξίδι εξήντα γυναικών από τη Συρία, που εξορίσθηκαν στην Ιορδανία, οι οποίες συναντήθηκαν για να δημιουργήσουν και να αναπαραστήσουν τη δική τους εκδοχή της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας “Τρωάδες”.

Στη σειρά Έμφυλη Βία, η ταινία “Women of Freedom” της Abeer Zeibak Haddad αποτελεί μία μαρτυρία για τα εγκλήματα τιμής στην Παλαιστίνη.

Στην τελευταία κατηγορία, Ηχώ του Πολέμου, η Mary Jirmanus Saba παρουσιάζει τη λήξη του προγράμματος με τη νέα της ταινία “A Feeling Greater than Love” που ανοίγει ξανά τις πληγές του εμφύλιου πολέμου του Λιβάνου και καταγράφει έναν επείγοντα προβληματισμό για το πώς να αποφύγουμε τα λάθη του παρελθόντος.

Η νεοεμφανιζόμενη Tyma Hezam από τη Σαουδική Αραβία κάνει ένα ντεμπούτο με την ταινία της ‘Here You Are’, ένα πειραματικό βίντεο-ποίημα που συνδυάζει το τοπίο, με το κείμενο και τη μουσική για να ρίξει φως στα θέματα ψυχικής υγείας και το μετατραυματικό στρες που βιώνουν οι πρόσφυγες μετά την άφιξή τους στον προορισμό τους. Η Παλαιστίνια εικαστικός Basma Al Sharif αποτίει ένα φόρο τιμής στη Λωρίδα της Γάζας και στην πιθανότητα της ελπίδας που βασίζεται στην αιώνια επιστροφή, ακολουθώντας έναν άνθρωπο μέσα από πέντε διαφορετικά τοπία ως αναπαράσταση του τραύματος στην ταινία της “Ourobouros”.

Το πρόγραμμα έγινε σε συνεργασία με το LOOP.

Πρόγραμμα Προβολών

Δευτέρα 7 Οκτωβρίου (Αντίσταση)

18:00 Feminism Inshallah: A History of Arab Feminism (2014/ 54 λεπτά) Σκηνοθεσία: Feriel Ben Mahmoud, Τυνησία
19:00 Becoming Jamila/ Have you Ever Killed a Bear (2013, 25 λεπτά) Σκηνοθεσία: Marwa Arsanios, Λίβανος
20:00 Women of Hamas (2010, 56 λεπτά) Σκηνοθεσία: Suha Arraf, Παλαιστίνη

Τρίτη 8 Οκτωβρίου (Αντίσταση)

18:00 Souha, Surviving Hell (2001, 56 λεπτά) Σκηνοθεσία: Randa Chahal Sabbag, Λίβανος
19:00 The Trace of the Butterfly (2011, 68 λεπτά) Σκηνοθεσία: Amal Ramsis, Αίγυπτος

Δευτέρα 14 Οκτωβρίου (Ηχώ του Πολέμου)

18:00 Here You Are (2017/ 5 λεπτά) Σκηνοθεσία: Tyma Hezam, Συρία/Σαουδ. Αραβία
18:15 Ouroboros (2017, 77 λεπτά) Σκηνοθεσία: Basma Alsharif, Παλαιστίνη/Κουβεϊτ
19:45 A Feeling Greater Than Love (2010, 94 λεπτά) Σκηνοθεσία: Mary Jirmanus Saba, Λίβανος

Τρίτη 15 Οκτωβρίου (Έμφυλη Βία)

18:00 Women of Freedom (2017/ 58 λεπτά) Σκηνοθεσία: Abeer Zeibak Haddad, Παλαιστίνη

Δευτέρα 21 Οκτωβρίου (Χειραφέτηση)

18:00 Queens of Syria (2014/ 70 λεπτά) Σκηνοθεσία: Yasmin Fedda, Παλαιστίνη/Ην.Βασίλειο
19:30 Speed Sisters (2015/ 80 min) Σκηνοθεσία: Amber Fares, Παλαιστίνη/ Καναδάς